Crematie en meer - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu Crematie en meer - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

Crematie en meer

Door: reinthofkamp

Blijf op de hoogte en volg Reint

23 September 2011 | Indonesië, Sanur

23-09-2011. Vanmorgen zijn we tegen negen uur naar een bepaalde plek op  het strand gegaan waar een grote crematie ceremonie plaats vond. Driehonderd mensen zijn het afgelopen half jaar in deze regio overleden en de mensen worden dan vrijwel direct gecremeerd. Maar volgens hindoeïstisch gebruik moet de grote ceremonie dan nog later plaatsvinden. Ook om de arme(re) mensen gelegenheid te geven te sparen voor dit gebeuren wordt de ceremonie vaak van meerdere mensen samen gevoegd tot één groot gebeuren. Zo ook deze keer. Honderden mensen, heel mooi in wit gekleed, verzamelden zich op het strand en offerden daar kleine bakjes met bloemen, vruchten, koekjes en zo meer. Die bakjes zie je trouwens elke dag overal op de stoep, op straat en in winkels. Je moet gewoon oppassen dat je er niet op trapt. Op het strand waren famileden van de overledenen die de as van de eerste crematie met zich mee droegen. Deze mensen gingen met tientallen bootjes tegelijk de zee op waar as werd verstrooid. Een heel bijzonder gezicht. Daarna werd het grote bouwsel naar de zeerand gedragen waarna de brand er in ging. Een bijzondere gebeurtenis om mee te maken. Daarna koffie gedronken en terug naar het zwembad waar we tot een uur of drie lekker geluierd hebben en van hele verse ananas hebben genoten die een kennis Anna kwam brengen. De kern van de ananas hebben we aan de eekhoorns gevoerd die ze zo uit onze hand pakten. Omstreeks een uur of vier zijn we naar Hardy's gegaan. Dat is een groot warenhuis in Sanur, een beetje vergelijkbaar met Vanderveen in Assen. Op de bovenste verdieping begonnen en toen naar beneden. Daar bevind zich ook een supermarkt. Ernst en Anna wilden ook daar even kijken en ook wij gingen die even in. Twee flesjes water gekocht en toen had ik het wel gezien. Net voorbij de kassa konden we op een bankje zitten precies onder de airco, lekker in de koele lucht. Wie schertst mijn verbazing toen ik zag hoe Ernst dood serieus, schap voor schap, alle artikelen bestudeerde? Wel keurig met de handen op de rug. Want kijken doe je immers met de ogen en niet met de handen? Nadat Anna en Ernst klaar waren met hun boodschappen zijn we rustig de winkelstaat door gelopen. Even ergens wat gedronken en toen weer verder. Door naar Randy's. Daar hadden we ook al eens eerder gegeten en ook nu was het eten weer heerlijk. Na het eten via diverse achterafsteegjes in het pikkedonker terug gelopen naar de boulevard. Het scheelde wel een behoorlijk stuk in afstand. Nu zit ik in onze 'nazit' bar dit verslagje te schrijven. Morgen gaan we een dagtrip maken in West-Bali waarbij we om een uur of vijf moeten aankomen bij Tanah Lot. Daar schijn je de mooiste zonsondergang ter wereld te kunnen zien. Of dag zo is lezen jullie de volgende keer.

• 23 September 2011 - 14:19

Ali Daverschot:

Interessante dag dus alles met elkaar, gevarieerd, crematie, winkelen, Ernst rustig in de winkel...,
    Hardy's, achteraf binnendoor, ken ik...en dan nog even meedeinen bij de 4 boys, een hele fijne dag morgen, hoop dat het helder is!
    Wij zijn weer veilig thuis, toch nog maar even een sateh gedaan om het af te wennen..groetjes!

• 23 September 2011 - 14:29

BJ En Marja:

Indrukwekkend zo'n massale crematie denk ik. Wordt zoiets vooraf overal aangekondigd?
    Wij zijn heel benieuwd naar de mooie zonsondergang. Geniet er van!

Gr. Uit een zonnig Assen. We maken ons op voor een aangenaam weekend.

• 23 September 2011 - 16:09

Nynke:

Het bouwsel? van al die gaven? Koekjes etc?
    Doen ze in Nepal wel, maar dan op een soort kegelvormioge berg van rijst. Is het daar mee te vergelijken?

Geniet nog maar fijn.

• 24 September 2011 - 01:28

Anna En Ernst:

Inderdaad geven warme landen toch enige rust . 2 uur wachten op een kapper in Turkije en hier rustig schappen in hèt warenhuis bekijken, is in NL geheel tegen ' mijn natuur' in.
    Maar ja, zo zie je maar weer nooit te oud om te leren.
    Overigens was de upacara (ceremonie) voor de overledenen een hele happening. Voor de nabestaanden als het ware een soort ' feestje'. 't is maar waar je van houdt. Voor de goedwillende toeschouwer en fotograaf eigenlijk een Eldorado. Het is immers voor velen al heel lang geleden dat ze zijn overleden, dus het verwerkingsproces is al lang achter de rug. Ach ja, dan is een feestje wel weer op z'n plaats. Carpe diem dus! Genoten hebben we dus ook wel. Zeker omdat er mooie plaaatjes geschoten zijn. Op naar de nieuwe belevenIssen op deze jouwe dag waar Reint meer over gaat schrijven.

• 24 September 2011 - 07:28

Alies:

Tjee wat maken jullie toch een prachtige reis!! Ik ben benieuwd naar jullie foto's ed.
    Hier in het WZA is alles rustig......

Groetjes