Dagtrip naar het Batur meer. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu Dagtrip naar het Batur meer. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

Dagtrip naar het Batur meer.

Door: reinthofkamp

Blijf op de hoogte en volg Reint

21 September 2011 | Indonesië, Sanur

20-09-2011. Vandaag een dagje uit met Jack en Alie. Anna was weer wat beter maar wilde nog even een dag rustig aan doen. Koman was onze chauffeur voor vandaag. Vanaf Sanur gingen we eerst naar Celuk. Deze plaats staat bekend om het zilver bewerken. Maar hier werken ze meer mer kleine zilveren bolletjes die dan op diverse soorten manieren als versiering worden aangebracht op de sieraden. Via Kemenah, waar allemaal fantastische dingen van hout worden gemaakt, langs mooie binnenwegen naar Beculu waar we koffie hebben gedronken. Daarna verder omhoog naar Penelokan waar we hebben gegeten bij een klein restaurantje met een fantastisch uitzicht over het Batur meer met de, nog steeds actieve, Batur vulkaan. Helaas kwam er geen rookpluim uit de krater. Was voor de foto wel mooi geweest, maar de plaatselijke bevolking ziet hem toch liever zonder rookpluim. De krater heeft een doorsnede van 12 kilometer. In 1994 was de tot nu toe laatste uitbarsting. Ik vergeet bijna te schrijven dat we ook nog via Tampak Siring zijn gereden waar we de heilige bron van Tirta Empul hebben bezocht. Hier wordt het water vandaan gehaald wat wordt gebruikt bij de crematies. Ook komen hier mensen naar toe om zich onder te dompelen in het water omdat er een genezende werking van zou uit gaan. Aangezien ik net weer beter ben zag ik mij niet genoodzaakt me als een mafkees al jaknikkend in het water onder te dompelen. Ook wel vermeldenswaard is dat vlak bij die tempel op een heuvel een geweldig mooi buitenverblijf voor de voormalige president Soekarno is gebouwd. Het wordt nu nog steeds als presidentieel buitenverblijf gebruikt. Ik wilde er nog even heen gaan om te vragen of de koffie klaar was maar Fennie had niet zoveel zin. Terug van het Batur meer naar beneden gingen we door het gebied waar de laatste keer de lavastroom langs gegaan is. Woest en leeg. Veel grote lavastenen, gruis en verder niets. Je wordt er wel een beetje klein en nederig van als je beseft wat voor natuurkrachten er vrij komen bij zo'n vulkaanuitbarstinging. Op de terugweg verder nog door diverse dorpen gereden. Veel houtbewerkings bedrijfjes en veel mooie sawa's gezien. Bij terug komst in Sanur bleek Anna weer beter. 's-Avonds lekker gegeten en aan de strandbar nog wat nagezeten. Het was weer een geslaagde dag. Tot de volgende keer.

• 21 September 2011 - 06:26

Henk Boomsma:

Fijn dat iedereen, weer gezond is.
    Geniet er nog maar lekker van, het is om voordat je het weet.
    Ben benieuwd naar de foto's

• 21 September 2011 - 09:07

Dineke:

Gelukkig zijn jullie allemaal nu weer beter! :) Geniet er maar goed van! En doe iedereen de groetjes!

X

• 21 September 2011 - 12:22

Bj & Marja:

Hallo familie,

Man....niet in dat water gesprongen...wie weet waar het goed voor is! Heilige bronnen, heilzame werking, genezend voor iets wat er misschien nog niet is.... Wij zien het zo voor ons (Reint, ja-knikkend, heilzaam water) ha, ha....
    Ik zou maar blij zijn dat die vulkaan geen rookpluimen vertoonde. Rook is misschien wel leuk voor de foto, maar you never know....