Pangandaran 1 - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu Pangandaran 1 - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

Pangandaran 1

Door: reinthofkamp

Blijf op de hoogte en volg Reint

07 September 2011 | Indonesië, Pangandaran

Vanmorgen hebben we vroeg ontbeten en zijn om half acht vertrokken. Eerst nog bij een grote bakkerswinkel diverse soorten koekjes gekocht. Want we hadden een lange (in tijd) tocht voor de boeg. Vrijwel direkt nadat we Bandung achter ons hadden gelaten werd de natuur mooier, de wegen minder (niet erg veel) druk en de smog verdween bijna. De eerste stop was Garut waar diverse soorten garut dodol worden verkocht. Garut dodol zijn een soorf koekjes van kleefrijst, cocosmelk en suiker. Als suiker wordt gula jawa (javaanse bruine suiker) gebruikt. Erg lekker! Daarna door naar Kampung Naga. Dat is een tradioneel oud Soendanees dorp. Alle huizen, de gemeenschapsruimte en de moskee zijn gemaakt van hout (kozijnen en deuren) en bamboe. Voor muren wordt een open vlechtwerk gebruikt voor de ventilatie terwijl voor kamer en slaapkamer een dichtere en nog dichtere worden gebruikt. Er worden geen huizen bij gebouwd zodat de aanwas woonruimte buiten het dorp moet zoeken. Als een bewoner komt te overlijden en er zijn geen inwonende kinderen meer, mag één van de kinderen die buiten het dorp woont de woning in bezit nemen. Het was een hele mooie en interessante rondleiding. Trouwens, we moesten er wel een kleine 400 traptreden voor afdalen, en wat nog erger was, ook weer omhoog. Pfffffff... Nae een drankje en een rijstewafel zijn we verder gereden naar Tasikmalaya waar we de lunch hebben gebruikt. Gado-gado, saté en nasi. Erg lekker. Daarna, het was inmiddels drie uur, één keer doorgereden naar Pangandaran. Een rit van normaal 3 uur maar onze chauffeur had blijkbaar de dag vanzijn leven want hij wist het traject in 2 uur en 3 kwartier te overbruggen. Wij zijn wel allebei een hernia rijker wegens de vele hobbels in de weg. Haha. In Pangandaran zitten we in een zeer eenvoudig hotel wat volgens Kuoni een middenklas hotel zou moeten zijn. Nou, daarover hebben we het nog wel met ze. We zitten hier twee nachten. Wat de foto`s betreft; ik heb geprobeerd om er een paar te uploaden maar `waarbenje.nu` geeft dan aan dat het fotobestand te groot is. Ik heb de instelling van mijn fototoestel veranderd en hoop nu binnenkort wat foto's er op te kunnen zetten. Morgen gaan we een excursie doen naar de Green Canyon en naar een natuurpark. Tot dede volgende keer.

• 07 September 2011 - 15:13

Dineke:

Weer zo'n mooi reisverhaal! Jullie beleven wel heel wat onderweg. Geniet ervan en tot de volgende keer!

• 07 September 2011 - 15:39

BJ:

Haha 2 x 400 treden. Prima workout na al die koekjes.
    Ik zou de instellingen van je toestel niet veranderen. Dan maar geen foto's op waarbenjij.nu
    Behoud de beste kwaliteit. Foto's zijn voor later en je moet geen spijt krijgen dat de kwaliteit dan minder is.
    Op naar de volgende update.

Groeten,

BJ en Marja

• 07 September 2011 - 16:21

Alejandra:

Wat een leuke verhalen allemaal! Jullie zien en beleven echt veel, vet leuk :)
    Heel veel plezier nog...lees de verhalen verder wel !
    En als de foto's niet lukken, zien we ze vast wel als jullie terug zijn!
    Hele dikke kus, xxx alejandra

• 08 September 2011 - 02:33

Anna En Ernst:

Hallo luitjes,
    Leuk jullie berichten te volgen. Inmiddels zitten wij alweer bijna twee en halve dag op Bali. We hebben gisteren de bruiloft van RAI gehad, zeer emotioneel. Zij en wij waren zeer blij dat we er bij konden zijn. Het is tenslotte ons kind! Er is veel gesproken en wij allen zijn zeer gelukkig!! Als we elkaar hier treffen horen jullie het allemaal wel.
    We gaan zo dadelijk naar Telkomsel in Denpasar voor de Sim-kaart voor de MiFi. Hoop dat we dan hier de hele dag ons eigen Internet hebben.
    We volgen jullie berichten met grote belangstelling, omdat het ons uiteraard allemaal zo bekend voorkomt. Ik werd gebeld door een Indon. Tel.nr. Via Viber? Ik neem aan dat jullie het waren. Ik heb nmiddels mijn Bali nummer wat RAI voor mij bewaart ook in gebruik.
    Groetjes en we keep in touch Anna, Yael, Jack en Ali,
    Ernst

• 08 September 2011 - 07:15

Jacqueline:

Heerlijk ziet het eruit! en een vreemd idee dat jullie er ronddolen. Geniet ervan :)

Liefs, kus & knuffel

• 08 September 2011 - 13:08

Thera:

pangan daran heb ik goede herinneringen aan,green cayon iserg leuk maar nat.ook het apen bos is leuk,maar de apen zijn erg brutaal. have fun . gr thera