08092013 Lombok - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu 08092013 Lombok - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

08092013 Lombok

Door: Reint

Blijf op de hoogte en volg Reint

08 September 2013 | Indonesië, Sanur

Het verslag van vrijdag was nog niet helemaal compleet. We hebben een leuk onderdak gevonden. Een soort bungelowparkje met een stuk of vier bungelows. De kamer was goed met een groot bed met hemel waaromheen een muskietennet was gespannen. Met een beetje fantasie leek het wel een bruidsbed. Compleet met airco, koelkastje, koffie en thee. De douche anex wc was een soort buitenplaatsje. Wel aan de kamer vast maar dan zonder plafond. De muur was hoog genoeg om pottenkijkers geen kans te geven van onze blanke edele delen te laten genieten. ;)
We zijn, na ons opgefrist te hebben, nog even met de scooter gaan rondtoeren. Kwamen we nog een begrafenisstoet tegen waarbij het lijk in een kist, volgens mij van bananenbladen gemaakt, werd gedragen door acht mensen. Een hele lange rij lopenden, scooters, motoren en auto's er achter aan.
Ook zijn we nog over de markt van Cakranegara gewandeld. Één grote smerige troep. Als je daar een vis koopt krijg je er gratis 88 kilo vlees (vliegen) bij. En stinken!!
Na een lawaaiïge nacht, het lijkt wel of het daar verplicht is dat er om de tien seconden een motor zonder uitlaat voorbij moet rijden, zijn we om 8 uur gaan ontbijten. HOEZO VAKANTIE? Zaten we aan het strand, kwam er niemand opdagen. Dus zijn we (Fennie) maar gaan vragen. We konden een keuze maken van de kaart die niet echt uitgebreid was. Smaakte verder prima.
Na het ontbijt met scooter op pad. Eerst richting Ampenan. Op een gegeven moment werd de weg een éénrichting verkeersweg. Dus maar de andere kant op. Aangezien de bewegwijzeringsborden daar niet dik gezaaid zijn begonnen we te gokken. Kwam er een man naar ons toe die wel wist waar we langs moesten. Het was nog wel een beetje verwarrend want hij zei left terwijl hij rechts bedoelde en andersom. Zei ik in mijn beste behassa kanan en kiri (recnts en links) en begon hij weer in het engels.
We zaten al lang weer op goed weg toen hij nog even langszij kwam gereden met een auto. Jullie rijden zo goed, zei hij. Maar dat wisten we dus al. Onderweg naar Kedri mooie sawa's gezien waar druk werd gewerkt. Verder via Ubung naar Sukarara. Dat is een weversdorp waar de originele ikat weefkunst wordt beoefend. Bij het ikat weven wordt gebruik gemaakt van gouddraden.
De meisjes leren vanaf hun 6e jaar weven van hun moeder. Als ze niet kunnen weven zullen ze nooit trouwen. Want de traditie wil dat de mannen alleen mogen trouwen met meisjes die kunnen weven. En ik maar denken dat naaien toch ook heel belangrijk is!
Daarna nog even naar een echte kampong maar eerst onderweg nog even gegeten bij een plaatseljk 'restaurantje'. Nasi puti, boontjes, kipstukjes, leversaté, gebakken uitjes en nog wat andere vleesreepjes.Samen met elk een blikje drinken moesten we 12000 ruhpia betalen. Ongeveer 82 cent.
Toen door naar een weverskampong. Daar in de kampong worden de hele dag door door meisjes en vrouwen tapijten en kleedjes geweven. Dit is dan voor een soort van coöperatie. De opbrengst gaat dan voor de helft naar de wevers en de andere helft wordt in de community gestoken.
Veel armoede en vieze bende in die kampong.
Op de terugweg zijn we nog even door Banyumurek gereden. Dat is een pottenbakkersdorpje. Ook veel troep en armoede. Kinderen op blote voeten en in vodden gekleed. Toch anders dan we tot nu toe in Java en Bali hebben gezien.
Op de weg trouwens wel weer veel scooters, paardenkarretjes en vrachtauto's volgeladen met werkvrouwen(meisjes).
Terug in Senggigi even afgekoeld in het zwembadje, even op de veranda gezeten, gegeten, weer op de veranda en dan naar bed.
Morgen, maandag, zal ik het verslag over de laatste dag op Lombok afmaken en de terug reis beschrijven. We doen morgen weer rustig aan. Een dagje Luhtu en strand.
Tot morgen

• 08 September 2013 - 16:19

Ernst:

Toch wel leuk om Lombok zo gedaan te hebben. Bali, maar dan wat decennia terug. Je kunt natuurlijk nog gaan eiland hoppen naar de overige Komodo-eilanden, Sumba, Sumbawa, Flores en Timor, maar ook aardig om dat op een volgende trip te doen. Dan zijn wij ook van de partij. Hopelijk heeft Fennie van de terug overtocht minder last van zeeziekte gehad.
    Geniet nog maar een aantal dagen van het mooie Godeneiland.

• 08 September 2013 - 16:19

Ernst:

Geniet nog maar een aantal dagen van het mooie Godeneiland.

• 08 September 2013 - 16:21

Ernst:

Sorry, ik wil te snel en druk dan 2 x achter elkaar. Aard van het beestje, denk ik

• 08 September 2013 - 16:42

Jack:

Dag Reint en Fenny,
    Dank voor je leuke verhalen. Jullie beleven meer dan wij in het (te) rustige Kumkoy.
    Zo dadelijk halen wij Yael van het vliegveld, zodat wij de komende dagen wat meer reuring
    mogen verwachten. Overigens morgenavond willen wij naar het openluchtconcert in Side,
    dinsdagavond gaan we bbq-en met het Braziliaans dansgezelschap op het park. Misschien
    krijgen wij wel een prive- showtje. Woensdagavond gaan we uit eten met Mark bij Helga &
    Heinrich, jullie wel bekend van de dikke st

• 08 September 2013 - 16:42

Jack:

Dag Reint en Fenny,
    Heinrich, jullie wel bekend van de dikke st

• 08 September 2013 - 21:58

Dineke:

Ontzettend leuk reisverslag. Groetjes vanuit Londen!!

• 09 September 2013 - 11:57

Janneke Van Eeuwijk:

Hallo Fenny en Reint,
    Heb net jullie reisverslagen gelezen en ben jaloers op jullie vakantie .
    Dick en ik zijn gisteren naar tante Dina geweest en zijn met haar op stap geweest in onze nieuweVW bus(.Hebben softijs gegeten in Norg.)
    Dick heeft een foto naar het Email adores van Reint gestuurd.
    Groeten,
    Janneke