Yogyakarta dag 1 - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu Yogyakarta dag 1 - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

Yogyakarta dag 1

Door: reinthofkamp

Blijf op de hoogte en volg Reint

12 September 2011 | Indonesië, Yogyakarta

Vandaag gaat de reis naar Yogyarkarta we nemen de touristische route via de bergen,dit is het voordeel dat je met twee personen bent. Met schitterende vergezichten veel armoede. De vrouwen staan in de rivier te wassen en huisjes als hokjes. We arriveren vroeg bij de Borobudur. Dit is het grootste boeddhistisch  heiligdom ter wereld hij is ongeveer 1250 jaar oud. Na een vulkaan uitbarsting verplaatste de macht zich naar Oost Java en heeft de tempel enkele eeuwen onder een dikke laag vulkanisch as gelegen en was overgroeid met jungle. In 1814 heeft ingenieur Cornelius deze met 250 mensen ontmanteld. De eerste restauratie was in1907-1911 door Theodoor van Erp. Maar het was op een heuvel gebouwd en dreigde al snel weer in te zakken. In 1975 is met geld van de Unesco het complex geheel ontmanteld heeft een goede afwatering en fundering gekregen en daarna steen voor steen weer opgebouwd. Het staat nu op de werelderfgoedlijst De tempel is vierkant gebouwd als stoepa. De basis is de wereld en de top de hemel het nirvana. Het bestaat uit 6 terrassen die je vlgs. Het boeddhisme kloksgewijs moet lopen. Hier zijn allemaal gallerijen met goed en kwaad. Op de onderste rondgang het leven van Boeddha van zijn geboorte tot het behalen van de verlichting. In het Nirvana zijn geen reliëfs meer want daar is geen goed of kwaad. Op de allerhoogste top  kun je niet komen want niemand is perfect. Boeddha zelf is 504 keer gereïncarneerd voor hij in het Nirvana aankwam. Het Nirvana is rond en er staan 72 opengewerkte koepels ,mini stoepa´s waarin een biddende boeddha. Erg indrukwekkend allemaal. Nu weer verder en een stop bij de plek waar de vulkaan Merapi veel schade heeft achter gelaten, bergen met vulkaanas en dikke rotsblokken. Veel nog niet herstelde huizen. Onvoorstelbaar. Hierna naar Kota Gede zilversmeden die schitterend filligraan zilverwerk maken zo fijn en iel in een woord schitterend. Hier ook even wat gegeten in een mooie tuin. Nu naar ons hotel een heel luxe hotel waar net een bruiloft aan de gang was. Maar was ook net een wolkbreuk dus alles nat ook de bruid kon er niet tegen rennen. Maar wij konden niet zwemmen want daar zaten ze ook, dus maar een ijsje bij de Mac gehaald. S' avonds naar een Wajangspel voorstelling geweest we kregen eerst te lezen wat het verhaal was en dan het ballet. Ontzettend mooi wat een beheersing van hun lichaam om jaloers op te worden. Eerst kregen we nog een lekkere maaltijd. Alleen jammer dat Reint last van zijn ingewanden heeft gekregen vandaag hij is dus niet fit en moeten jullie het weer met mijn verslag doen. Vandaag staan wat dingen in de omgeving op het programma dus maar kijken hoe het wordt.

• 12 September 2011 - 08:53

BJ:

Beterschap Reint. Die flessen water naast de wc zijn niet om uit te drinken.

• 12 September 2011 - 09:11

Anna En Ernst:

Hopelijk gaat het met de ingewanden al weer iets beter. Tussen Bandung en Jogya komt iedereen wel een keer aan de beurt! Destijds kregen wij van onze Chinees-Indonesische gids Po Chai pilletjes 1 buisje ineens leeg eten en je hebt nooit weer last!!! Kennelijk iets soortgelijks als Immodium, maar met een onmiddellijke werking.
    Je hebt al een mooi deel van Java gezien. Wij maken ons op voor de Wisuda, ofwel de Buluitreiking van RAI a.s. woensdag hier in GBB. Dit wordt kennelijk allemaal vanuit de universiteit geregeld. We hebben hier geen enkele invloed op en dat is soms weleens lastig!
    Groetjes Anna, Yael, Jack, Ali en Ernst

• 12 September 2011 - 09:22

Dineke:

Aah.. arme papa! :( Da's niet leuk! Snel weer beter worden hoor! En wat leuk al die verhalen! :D Oma snapte er al niets van, dat jullie gisteren geen reisverhaal erop hadden gezet..