Cordoba en Granada, 13-09-2016 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu Cordoba en Granada, 13-09-2016 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

Cordoba en Granada, 13-09-2016

Blijf op de hoogte en volg Reint

13 September 2016 | Spanje, Granada

Cordoba / Granada, 13-09-2016
Het was weer en rumoerige nacht. Veel last van auto's en motoren. Na het ontbijt hebben weer de koffers naar de auto in de parkeergarage gebracht. Daarna op een terras koffie gedronken en heb ik de verslagen van gisteren geschreven. Fennie is even de winkelstraten gaan verkennen en kwam weer terug zonder dat de creditcard was gebruikt. Prima opgevoed dus! Om een uur of elf zijn weer richting de Mezquita Cathedral gelopen. Weer zijn via de oude joodse wijk gelopen waar we veel mooie patio's met blauwe bloempotten zagen. Ik zal proberen daar later wat foto's van de plaatsen (plus nog andere). Daar krijgen jullie dan wel bericht van. Nog even wat gedronken voor de rondleiding in de Mezquita begon. We werden begeleid door een mevrouw die op Mallorca is geboren en vloeiend Engels spreekt. Wel heeft ze behoorlijk last van ADHD. Ze, zoals wij in Drenthe zeggen, "lulde vijf kwartier per uur". De Mezquita is werkelijk schitterend. De bouw begon in 785 en is in negen eeuwen continue verbouwd en aangebouwd. In de 16e eeuw werd in het midden en Cathedral gebouwd, met dan twee keer zo hoog als de moskee oorspronkelijk. Op de bijgeplaatst staan allemaal sinaasappelbomen en, hoe vreemd, 1 olijvenboom. De moskee telt meer dan 800 zullen in verschillende kleuren en afmetingen. Bij de ingang is het oudste gedeelte welke in 7 jaar is gebouwd. Het midden gedeelte volgde in de negende eeuw en daar kwam later gedeeltelijk de Cathedral. Het derde gedeelte volgde in de tiende eeuw en is ontstaan door de ijdelheid van de toenmalige emir. Hij wilde een nóg mooiere mihrab (gebedsnis) aan de achterwand. Het ia één groot mozaïek geworden. Verder nog een sacristie van bladgoud. Overweldigend mooi. Na afloop weer naar buiten en waar bleek? Het regent! Wij een kroegje in om wat te drinken en de bui af te wachten. Maar helaas, het was geen bui. Dus door de regen naar de parkeergarage, in de auto en op weg naar Granada. Een mooie en rustige weg binnendoor. Wel bijna de hele weg regen en het werd ook steeds kouder, zo'n 19 graden. Brrr... Bij binnenkomst in Granada oogt het niet als een mooie stad. We zullen zien. Eerst naar het hotel om in te checken, de auto stallen en de buurt verkennen. Die eerste twee gingen prima, de laatste niet want het regent pijpenstelen. Dus even gelanterfant op de kamer en toen door de regen naar het dichtstbijzijnde eethuisje omte eten. Daarvan zijn we zojuist terug. Morgenochtend gaan we vroeg naar het Alhambra. Daarvan hopelijk morgen het verslag. Tot dan.

• 13 September 2016 - 23:11

Nynke:

Ik geniet erg na door jullie reis.
    Die binnenplaats, inderdaad schittefend. Overal ook van die mooie patronen van keitjes op de grond. Overweldigend he de Mezquita.
    Wij vonde de route van Cordoba naar Granada erg saai...