Bitez 2015 dag 4 - Reisverslag uit Bitez, Turkije van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu Bitez 2015 dag 4 - Reisverslag uit Bitez, Turkije van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

Bitez 2015 dag 4

Door: Reint

Blijf op de hoogte en volg Reint

28 Augustus 2015 | Turkije, Bitez

Bitez 2015 dag 4
Vanmorgen om 08.55 uur zouden we worden opgehaald om onder leiding van een gids Bodrum te gaan verkennen. Het was nog maar net na negen uur toen Sanne Huybers, onze hostess hier, mij belde via mijn mobiele telefoon. Ze vroeg of het busje er al was waarop ik ontkennend moest antwoorden. Zij zei dat ze er achteraan zou bellen en mij direct daarna zou terug bellen. Dat gebeurde ook en het bleek dat de chauffeur bij een verkeerde locatie stond. Vrij snel daarna kwam het busje eraan en konden we gaan rijden. De vertraging stelde niet veel voor, ongeveer 10 minuten. Het was een acht-persoons VW bus, niet van een maatschappij maar eigendom van de chauffeur. Een mooie, zo te zien redelijke nieuwe bus. Hij had er een camerasysteem ingezet waarmee hij de achterkant, beide zijkanten en voorkant (???) kon zien. Ik kom daar nog op terug. We gingen eerst naar de Myndos-poort die ooit deel uitmaakte van de oude stadsmuur. Daarna na een uitkijkpunt waar oude windmolens staan. Die wilde men restaureren maar daar was, na de restauratie van de eerste molen, verder geen geld meer voor. Het is dus bij één gerestaureerde molen gebleven. Projectontwikkelaars willen toen daar hotels gaan bouwen maar daar is gelukkig geen toestemming voor gegeven.
Vanaf daar verder naar een goudbedrijf waar men probeert toeristen geld uit de zak te kloppen. Wel heel veel mooie sieraden en edelstenen. Wij hebben alleen het gratis drankje geaccepteerd zoals een goed Nederlander betaamd; als je iets wordt aangeboden is het onbeleefd het te weigeren. Je wilt toch niet dat wij in het buitenland en slechte naam krijgen?
Daarna door naar het amfitheater wat stamt uit de vierde eeuw voor Christus. Er worden heden ten dage nog steeds voorstellingen gegeven zoals dat bij ons in de diverse theaters gebeurd. Vanaf de zitplaatsen heb je ook een heel mooi uitzicht over de zee.
Verder naar een leerfabriek om ons weer enige lira's armer te maken. We reden over de drukke weg naar Bodrum en toen de chauffeur voor een verkeerslicht wilde optrekken klonk er een hels kabaal / geratel onder het busje. Bleek de auto niet meer in de versnelling te willen. Stonden we dus stil op een kruising op één van de drukste wegen in deze buurt. De chauffer en de gids aan het bellen en binnen tien minuten stond er een monteur. Die kon het probleem niet verhelpen en de bus zou moeten worden weg gesleept. Ondertussen stonden wij dus stil op die kruising terwijl de chauffeur op zijn camera systeem kon zien hoe de file aan de achterkant groeide, de auto's ons links en rechts inhaalden en daarna aan de voorkant in de verte verdwenen. Wij konden dit trouwens ook wel volgen, gewoon door de ramen. Er werd direct een ander busje geregeld en die stond er binnen een minuut of tien. Met een klein half uurtje vertraging kwamen we dus bij de leerfabriek aan. Fennie heeft daar een hele mooie (vinden wij) kalfsleren jas gekocht. Net zolang afgedongen tot de prijs ons beviel en hun gezicht een steeds triester uiterlijk kreeg. Naar mijn idee zit je dan wel ongeveer goed. Heeft Fennie dus iets moois gekocht van de vette bonus die ze eind september krijgt uitgekeerd i.v.m. haar 40-jarig jubileum bij WZA!
Nu door naar Bodrum - centrum. Daar een lekkere lunch gehad. Garlic bread, köfte (gehaktballetjes) met tomatensaus. Was heel lekker.
Na de lunch vrije tijd in Brodrum. Wel wat rondgelopen maar het was erg warm. Aan de haven gezeten en wat gedronken. Om 16.00 uur weer naar huis. Even gezwommen en geluierd.
Het is nu 21.45 uur en net bij het appartement gegeten. Prima! De wijn staan op tafel dus zal ik dit verslag uploaden voor het niet meer lukt. Tot morgen. Of zo.

• 28 Augustus 2015 - 21:06

Dineke:

Wat weer een avonturen! Zo beleef je in ieder geval wel wat in dat mooie Turkije! Ben erg benieuwd naar mama haar nieuwe jas! Fijne avond verder! Xxx

• 28 Augustus 2015 - 21:10

Jacqueline:

Leuk! En fijn dat t geld vd bonus alvast uitgegeven is, stel je voor als je t toch niet krijgt. Heb je mooi nkks :p
    Wij zitten hier aan de rosé op balkonie incl romantische kaarsen. Dus proost!

Dikke kus,
    jullie oudste en aanhang.

oh ja..of je mn liefje wil toevoegen in de mailinglijst xxx