06092013 Naar Lombok - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu 06092013 Naar Lombok - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

06092013 Naar Lombok

Door: Reint

Blijf op de hoogte en volg Reint

06 September 2013 | Indonesië, Mataram

Vanmorgen hebben we op tijd ontbeten want we zouden om half negen worden opgehaald. Dit werd iets later. Zoals wij het ' Drents kwartiertje' kennen, kent men in Indonesië het begrip 'Djam kerret'. Het betekent zoveel als 'rubberen tijd' of 'tijd van elastiek'. Het motto is hier: maak je niet druk.
Omstreeks kwart voor negen werden we dus opgehaald en een kwartiertje later waren we bij het boekingskantoor waar we onze tickets voor lombok moesten laten checken. Toen doorgereden naar de parkeerplaats van Inna Grand Bali Beach. Van daar een kein steegje door en we stonden op het strand waar de boten klaar lagen. We vertrokken omstreeks kwart voor tien. We zouden volgens planning varen van Bali naar Trawangan dan Air en dan naar Lombok. Even voor de duidelijkheid: voor de westkust van Lombok liggen drie kleine eilandjes, de z.g. Gili eilanden. Die heten dus Trawangan, Meno en Air.
Onderweg werd Fennie zeeziek en heeft aan de reis weinig, zeg maar rustig geen, plzier beleeft. Opeen bepaald moment kwam er een eiland in zicht en naar mijn idee kon dar nog niet Trawangan zijn. Ik dacht meer aan Lembongan, een eiland ten oosten van Bali en veel zuidelijker dan Trawangan. Bleek dus ook zo te zijn. Van Lembongan gingen we door naar Air wat nog 2 uur duurde. Daar moest iedereen van de boot en de mensen voor Trawangan en Lombok werden toen met andere boten verder vervoerd. Ik vond dat vreemd want wij zouden op Lombok aanmeren in Senggigi en dat logt veel zuidelijker op Lombok dat waar we naar toe gebracht werden. We kwamen nu aan land in Bangsal. Maar...er stond een taxibusje op ons te wachten die ons naar Senggigi bracht. Dat was een rit van ongeveer een half uur langs de kustweg met vele slingerbochten. Wel en prima weg trouwens. En eigenlijk kan dat ook niet anders want de weg is aangelegd in de Nederlandse peeiode.
Aangekomen in Senggigi hebben we eerst een hotel gezocht en gevonden en een scooter gehuurd. Ondertussen was het ongeveer half vier. Dat was dus een reis die echt heel wat langer duurde dan de bedoeling was. We hebben trouwens de terugreis naar Bali uitgesteld tot zondag. En dat is maar goed ook anders zouden we van Lombok helemaal weinig hebben kunnen zien. Morgen gaan we dus met de scooter op pad en zien wel wat we allemaal zullen gaan beleven.
Tot het volgende verslag.

• 06 September 2013 - 16:33

Bert Jaap:

Ik hou wel van "Djam kerret"

groeten

BJ

• 06 September 2013 - 16:59

Mooi reisverslag weer hoor! Jammer, dat het zo lang duurde voordat jullie op Lombok waren, maar het is vast de moeite waard! :)

• 06 September 2013 - 17:07

Marjoleinfage:

Ook de lange reisduur klinkt heel vertrouwd. Als onze chauffeur zei dat een rit ongeveer 2 uur zou duren, vermenigvuldigden wij dat met twee en het klopte eigenlijk altijd!
    Djam kerret, prachtig principe! Heb je vakantie voor....
    Groet!
    Marjolein

• 06 September 2013 - 17:49

Ernst:

Wat een belevenis, ook het zeeziek worden van Fennie! Je had bij Gili Air overboord kunnen springen en naar parels duiken. Wordt daar veel gedaan. 3 leuke eilanden overigens. Vanaf Lombok daarheen gaat een stuk sneller, kan ik je verzekeren.
    De slingerweg op Lombok moet nu wel mooi zijn. Wij hebben daar met een 4-wheel drive Suzuki onze weg nog moeten banen door Kampong2 en over rotsblokken, met de vrees dat we niet vóór donker in Senggigi terug zouden zijn. Echter, een mooie tocht is het zeker. Probeer op het strand van die heerlijke Ananas te krijgen. Kost zo wat niets, maar is overheerlijk, zittend met het zicht op de Gunung Agung op Bali. Paradijs op aarde!!!
    Geniet er maar van en hopelijk heeft Fennie op de terugreis minder last van zeeziekte, want het kan daar tekeer gaan. Je hebt toch zeker wel een fot van haar genomen, met een groen gezicht? Is tenslotte ook niet alledaags Groetjes van ons viertjes hier

• 06 September 2013 - 17:49

Ernst: