Yogyakarta dag 2 - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu Yogyakarta dag 2 - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Reint Hofkamp - WaarBenJij.nu

Yogyakarta dag 2

Door: reinthofkamp

Blijf op de hoogte en volg Reint

12 September 2011 | Indonesië, Yogyakarta

Vanmorgen was Reint nog niet zo lekker, nog veel last van zijn buik. Maar na het ontbijt (Reint thee en half toast) zijn we toch weg gegaan. Eerst naar de Kraton het paleiscomplex van de sultans van Yogya. De sultan zijn vrouw en 5 dochters waarvan er twee getrouwd. Ze hebben geen zoon dus de opvolger is nu de zoon van zijn broer. Op de binnenplaats van het complex bevindt zich het Bengsal Kencane of de Gouden Troonzaal. Dit de ontvangstruimte voor officiële gelegenheden. Verder zijn er allerlei voorwerpen van de vorige sultan tentoon gesteld. En allerlei geschenken van andere landen bij hun bezoeken aan de sultan. We hadden een gids die in iedere zin een grapje over Nederland plaatste we konden het haast niet bijhouden en hij vond het zelf het leukst. Er lopen ook erg veel bewakers rond met allemaal een kris in hun sarong. Hierna zijn we naar de batikfabriek geweest. De batik wordt daar nog helemaal met de hand gemaakt en als je veel kleuren gebruikt duurt het hele proces wel 30 dagen. Ook dit is werk waar je veel geduld voor moet hebben. Er vlakbij was een kunstenaar genaamd Kabul die een leerschool  heeft voor het maken van batik schilderijen. Vandaar ook nog naar een sigarenfabriek geweest waar de sigaren met de hand gemaakt worden van lokaal tabak maar ook import tabak.  Reint heeft ook een sigaar gemaakt die eens door iemand opgerookt wordt. Daarna terug naar het hotel en even rustig aan gedaan aan het zwembad Reint is nog niet fit en morgen weer een lange reis voor de boeg naar Malang. De grote steden hier zijn niet echt leuk, erg druk en chaotisch. Niet iets voor ons. Geef ons de rest maar.

• 12 September 2011 - 12:54

Dineke:

Leuk, leuk, leuk! Als je nog een basisschooltje tegenkomt, moet je maar ff een foto maken! Goede reis morgen en nu eerst.. welterusten.

• 12 September 2011 - 15:59

Jacqueline & Oege:

Ach, zo jammer dat papa niet fit is :(.
    Doe maar rustig aan en voorzichtig met jezelf.
    Het klinkt wel allemaal erg leuk hoor, behalve dan die geestige gids.

Liefs en slaap lekker
    xxx van ons

• 13 September 2011 - 12:50

Alies:

Hoi Fennie en Reint,

Wat een belevenissen allemaal!! Geweldig zo'n reis. Ook indrukwekkend om te zien en mee te mogen maken. Hoe luxe we het toch maar hebben met onze wasmachine.....
    Voelt Reint zich alweer wat beter?
    Geniet van alles en ik zoek de site nog eens op. Erg leuk trouwens!!

Groetjes Alies.

• 13 September 2011 - 14:38

Anna En Ernst:

Hallo Luitjes,
    Hoop dat het race-gedeelte van Reint nu wel echt voorbij is. Immers, met zo'n reis naar Malanag is het zeker niet plezierig om "aan de dunne" te zijn. Maar... we hebben elkaar gisteren al even telefonisch gesproken en toen bleek het al wat beter te gaan. Het verslag loopt natuutlijk een dag na! Ja dit maar even voor alle luitjes in ons koude en regenachtige kikkerlandje. En..morgen hebben we de Yudisium van Rai hier in GBB, maar zaterdag de Wisuda (officiele bul-uitreiking) op de campus van de Warmadewa Universiteit. Jullie zijn daarvoor dus wel op tijd hier op Bali.
    Groetjes en geniet van Malang en omgeving. Ohh ja, trek voor de beklimming van de Bromo wel warme kleren aan en wees niet zo eigenwijs als wij destijds waren. Immers, Anna, Jannes en ik zijn 's nachts vernikkeld.